Trampská osada Minessota

Stránky neortodoxních trampů

Bez sněhuGermany France United Kingdom

Na jaře v roce 1990 jsme si postavili srub na Benických skalkách poblíž Uhříněvsi. Zpočátku byl srub postaven jako jednopodlažní (malý a útulný). Zde jsme založili trampskou osadu Minessota, s mohutnou členskou základnou - čtyři členové. Pictus, Unkas, Lahva a Píba. V létě se na tento silný kořen Jižňáckých trampů nabalilo Uhříněveské bahno v podobě - Karlik, Jarda a Kóža. V zimě se ve dveřích srubu objevila naše nejhorší noční můra - Medelák. S přibývajícím počtem kamarádů se zvyšovaly nároky na prostor i pohodlí a proto jsme společnými silami srub zušlechťovali. Pod našima rukama srub vzkvétal do šířky i do výšky. Během dvou let dosáhl srub gigantických rozměrů malé horské chaty ...

Po vodě z Chrástu k Rozvědčíkovi "Chrrr, pssst, chrrr, pssst, škyt, chrrr …"
Osmý rok po druhém tisíciletí našeho letopočtu, měsíc, pyšnící se hezkým názvem červen, pátý den od jeho začátku. Na návěstních hodinách nad křižovatkou ulic Opatovská a Mendelova na pražském Jižním městě ručičky právě oznamují třetí čtvrthodinku před šestou hodinou ranní. Pozvolna stoupající jediná hvězda naší blízké vesmírné soustavy nad východním obzorem posílá k naší planetě hřejivé fotonové paprsky a začíná krásné čtvrteční jitro.
Ve vandrovním oblečení postávám na autobusové zastávce Horčičkova ve směru na Háje, nechávám však ujet jeden autobus za druhým. Vyčkávám. Když se blíží červenobílá, dvanácti metrová a třinácti tunová krabička plná lidí, s číslicí 267 na předním vrchním orientačním panelu, zpozorním. Vstříc mně má vykročit Medelák. Dveře se otevírají, ale pohledem do útrob autobusu nenacházím známou postavu.
Dochází mi, že člověk, na kterého marně na zastávce čekám, vyluzuje touto dobou zvuky z úvodu článku. ...

Popis vandru  |  Autor: Jan Vála 13.11.2021  |  Komentářů: 8  |  Přečteno: 428x

Berounka 2017 Psal se rok 2017 a zima pomalu neochotně předávala vládu jaru. Moje oblíbené období. Už od dětství je předjaří pro mně nejkrásnější částí roku. Tou dobou také obvykle začínám plánovat naší tradiční vodáckou akci. V tomto roce tomu nebylo jinak a šlo o čtvrtou výpravu v pořadí. Berounka nebyla od počátku úplně primárně v plánu, vedly se diskuze o jiných řekách. Velkým favoritem se stala řeka Lužnice, respektive její horní tok. Abych pravdu přiznal, z tohoto výběru jsem nebyl úplně nadšený, mám raději širší řeky a užší koryto horní Lužnice jsem hanlivě nazýval spíše potokem. "Otcem" plánované akce se stal Medelák, který přislíbil zajištění lodí od rodinných známých, kteří okolí povodí zmiňovaného toku nazývají svým domovem a jejich přivýdělkem k hlavní pracovní činnosti je půjčování lodí. Otěže plánování jsem tedy přenechal Medelákovi. Leč někde se něco zadrhlo a když ani na počátku května jsme neměli přislíbený potřebný počet lodí a jiná půjčovna hlásila na předpokládaný víkend prázdné ...

Popis vandru  |  Autor: Jan Vála 31.8.2021  |  Komentáře: 0  |  Přečteno: 204x

Po Berounce z Chrástu do Roztok u Křivoklátu Čtvrtek, krátce po šestnácté hodině odpolední, před prvním víkendem v červnu roku 2015. Vlak pravidelné linky od Benešova do Prahy Hlavního nádraží měl mírné zpoždění o několik minut, které však hrály významnou roli v našich plánech. Spolu s Medelákem jsme na palubě elektrické dvoupatrové jednotky netrpělivě sledovali čas příjezdu do cílové stanice, ve které se nám povážlivě krátil čas k přesednutí do rychlíku směrem na Plzeň. Ovšem jak to hrozivě vypadalo, tak nakonec jsme k přesunu od posledního perónu na Hlavním nádraží k nástupišti třetímu nakonec zrychlený tělesný pohyb nepotřebovali. Tam už čekal Grepa s Tomášem. Obsadili jsme prázdné kupé, zanedlouho pak sebou vlak trhnul a vyrazil západním směrem. Na Smíchovském nádraží přistoupila Fotulenka s Kukrtem a byli jsme téměř kompletní. Poslední, kdo měl dorazit na druhou vodáckou výpravu po Berounce byl Honza, můj bývalý kolega z práce. Ten však na onen čtvrtek vyfasoval odpolední směnu a za námi do Chrástu mohl dorazit až následujíc ...

Popis vandru  |  Autor: Jan Vála 31.8.2021  |  Komentáře: 0  |  Přečteno: 514x

Vodní putování po Sázavě "Příště jedeme na Sázavu!" Tuto větu jsem vyřknul krátce poté, co jsme se v červnu loňského roku vrátili z Berounky, kterou jsme chtěli sjíždět od Chrástu po Roztoky, tedy naší obvyklé oblíbené trase, ale kterou jsme vlivem značné nepřízně počasí předčasně ukončili. Berounka je nádherná řeka, moje srdcovka. Ovšem bídná dopravní dostupnost po 62 říčních kilometrů z ní dělá řeku poměrně náročnou. Déšť na vodě není úplně příjemná záležitost. Oproti klasickému vandru se nejde příliš schovat pod stromy, člověk sedí na jednom místě bez možnosti většího pohybu, voda zdola i shora a když má člověk ještě vidinu toho, že mnoho kilometrů musí takto dojet do cíle, na morálce to rozhodně nepřidá. Loni se nám podařilo alespoň rozestavět naše dopravní prostředky podél řeky, neboť předpovědi počasí se vzácně všechny shodovaly na deštivých scénářích. A také na deštivé počasí došlo, taktéž na předčasné použití našich plechových miláčků. Berounka nám zkrátka ukázala loni své velké mínus v plné velikosti ...

Popis vandru  |  Autor: Jan Vála 8.6.2021  |  Komentáře: 3  |  Přečteno: 345x

Od Domašína po Zlenice Bylo středeční poledne, když jsem na displeji mého mobilního telefonu objevil zmeškané volání od Grepy. Po jednom neúspěšném vytočení jeho telefonního čísla se ozval znovu a tentokrát se mobilním operátorům v naší domovině a v Lucembursku podařilo telefonní hovor úspěšně propojit. Hned zkraje se mě kamarád otázal, co mám v plánu na víkend. Protože Grepu už nějakých osmatřicet let znám, ihned mi došlo, že je v plánu čundr. Nemýlil jsem se. Jeho dva synkové trochu nečekaně omarodili a než aby tatík trávil volno v domácím prostředí, rozhodl se kontaktovat kamaráda s nabídkou vandru. Zrno padlo na úrodnou půdu a ještě během odpoledne toho dne jsem oprášil svou vandrovní výbavu. Ve večerních hodinách pak proběhl pokus přesvědčit k našim víkendovým plánům i Medeláka, ten však volnem nedisponoval, ale přislíbil alespoň účast při našem odjezdu. Ten jsme měli naplánovaný na páteční odpoledne z uhříněveského nádraží, tradičního výchozího místa sázavských víkendových výprav. Mimochodem, prověřená ...

Popis vandru  |  Autor: Jan Vála 5.4.2021  |  Komentáře: 0  |  Přečteno: 455x

Berounka 2020 "Je to v prdeli!" Toto slovní spojení bylo nebylo pouhým klišé, ale týden před naším odjezdem na další tradiční vodní výpravu se stalo výstižným vyjádřením blížících se událostí. Ale začněme hezky od začátku ...

Když jsem na počátku června roku 2008 odkládal v Roztokách u Křivoklátu po třídenním putování po hladině řeky Berounky pádlo z ruky se slovy, že již nikdy více, a blahořečil přitom spodní končetiny krom spalovacího motoru jako nejlepší prostředek pro přepravu tělesné schránky z místa na místo, předpokládal jsem, že první moje vodácká výprava bude zároveň také tou poslední. Leč mozoly splaskly a čas zhojil i ty nepříliš příjemné vzpomínky. O šest let později jsem proto organizoval další výpravu na stejnojmennou řeku. Berounka se stala mou srdeční záležitostí a putování po jejím toku se postupně stalo červnovou tradicí. Loni jsme poprvé opustili klidné vody zmiňované řeky a zamířili na Ohři. Ta sice může krásou okolní krajiny směle konkurovat Berounce a pestrostí své ...

Popis vandru  |  Autor: Jan Vála 4.4.2021  |  Komentáře: 0  |  Přečteno: 409x

Na Sázavu To jsem si tak v klidu svářel v práci, když v tu ránu mě napadlo zorganizovat další vandr. Jenže kam? První myšlenka byla jet na Sázavu do Lešan do vojenského muzea. Byl jsem se optat Dachyho zda by nechtěl vyrazit se mnou, zrovna jsem měl štěstí jelikož Dachymu už zapsali dovolenou takže abychom mohli vyrazit, musel jsem si sjednat dovolenou ještě já. Jenže jsme měli vyrazit v půlce již probíhaného týdne, konkrétně středa až sobota a den kdy nás napadlo vyrazit bylo pondělí. Takže jsem spíš viděl možnost že mi dovolenou nedají. Jenže když jsem mluvil s mistrem, který se mě vyptával na aktuální zakázku, kterou jsem měl rozjetou, řekl jsem mu že problém s ní není páč zakázka bude hotova daleko dříve než byl daný termín. Tak jsem evidentně za odměnu dovolenou dostal. Tak jsem s Dachym začal plánovat. Ve středu po práci se sejdeme před firmou, já nás i s věcma odvezu na nádraží v Neratovicích, tam dachyho s věcma nechám, mezitím zajedu domů uklidit auto a máma mě pak na nádraží odveze aut ...

Popis vandru  |  Autor: Tomáš Vála 16.7.2020  |  Komentáře: 0  |  Přečteno: 825x

Želízy 2020 "Hej volové, o víkendu razíme na čundr tak koukejte dorazit!"
Tak zněla Pokyho věta přivolávajíc možnost se po roce konečně vyprdelit z domu a využít víceméně krásného víkendu pro pobyt v přírodě.Já, coby nový člen osady nesoucí název Chlupaté srdce, samozřejmě nemohl odmítnout. Plán zněl tak, že po práci se stavím doma pro věci, posléze nakoupím jídlo a pití a ve večerních hodinách dorazím autem na chatu, přičemž pak budu použit coby "odvoz výbavy" na určené místo. Tak tedy jsem v pátek dne 29.5.2020 společně s Pokym, Ghosťákem a Dachym usedli u chatky k ohni, přičemž nesmělo chybět několik 12ti stupňových piv. Pár hodin vymýšlení stavby nového srubu a šlo se spát. Sobotní ráno nám přineslo nádherné počasí přímostvořené na pár kiláčků lesem :-) Něco málo jsme pojedli a poté se hned vydali na cestu s tím, že Ghosťák pojede k Pokymu domů na svém kole, tam jej zanechá a pak na palubě mého vozu směrem na Mělník do Tesca. Bylo potřeba nakoupit nějaké to osvěžení. Dali jsme si všichni ...

Popis vandru  |  Autor: Tomáš Vála 4.6.2020  |  Komentáře: 2  |  Přečteno: 1034x

Nepopsané vandry, část druhá V druhém díle nepopsaných vandrů zalovíme ve starých známých vodách Domašína. Nedávno jsem mnoho čundrů z té doby popsal v Domašínské sérii, ve které se mi povedlo z útržkovitých vzpomínek a logických posloupností sestavit mozaiku několika téměř zapomenutých výprav z té doby. V seznamu nepopsaných vandrů se však stále nachází několik záznamů, které připomínají jen úplné fragmenty jinak zcela z paměti vymazaných událostí. Čas je neúprosný, což je známé a často používané klišé. Proto se každým rokem zmenšuje šance, že by se z oněch zlomků daly sestavit události celých vandrů. Je tedy nejvyšší čas definitivně vypustit do článku oněch několik útržků, než se nad nimi definitivně uzavřou hladiny zapomnění. Když jsem nedávno do rubriky Nezařazené psal poslední článek Střípků z Domašína s názvem Konec, mělo to být takové malé rozloučení s jednou životní etapou. Nyní je třeba udělat definitivní tečku v popisu událostí oněch dob a k tomu právě drobné vzpomínky poslouží dokonale. Dlužno ještě na ...

Zapomenuté čundry  |  Autor: Jan Vála 17.5.2020  |  Komentáře: 0  |  Přečteno: 687x

Nepopsané vandry Zanedlouho tomu bude třicet let, kdy jsem poprvé v manšestrových kalhotách, kostkované košili, kovbojským kloboukem na hlavě a vojenským teletem na zádech vyrazil po boku bráchy, táty i několika kamarádů vstříc jednomu z prvních svých životních vandrů. Od té doby jsem podobně vyrazil mnohokrát. Měnily se způsoby trávení volných víkendů na čundrech i počty jejich účastníků. Mnoho čundrů mi dodnes utkvívá v paměti jakoby se odehrály teprve nedávno, jiné se mi vybavují na základě připomínek nějakých nevšedních zážitků, některé už mizí pod mlhou zapomnění a mnoho dalších se pod ní skrývá pravděpodobně definitivně. Tak to zkrátka chodí. Někdy se povede vzpomenout si na nějaký vandr poté, co jej neočekávaná souvislost připomene a z některých se dochovaly jen střípky vzpomínek. Ty si uchovávám v psané podobě, skryté před zraky návštěvníků našich osadních stránek. Je to poměrně dynamický seznam, někdy se mi z onoho vzpomínkového seznamu povede několik vandrů vytáhnout ke kompletnímu popisu, ji ...

Zapomenuté čundry  |  Autor: Jan Vála 24.1.2020  |  Komentář: 1  |  Přečteno: 792x

Česká Kanada - Sázava 1996 Týdenní vandry. Na tradiční červencové výpravy jsme vyráželi už od samotných počátků naší osady, tedy od roku 1990. Mezi mnoha víkendovými vandry byly ty týdenní velmi příjemnou záležitostí. Zmizet na týden od ruchu velkoměsta a běžných všedních starostí bylo vítanou změnou, kterou jsem měl rád a nechyběl na žádném takzvaném "tejdeňáku". První dva roky jsme zamířili do Posázaví, na následující čtyři jsme vyrazili do oblíbeného Kokořínska. Tam jsme se o víkendových čundrech příliš často nedostali, neboť dostupnost hromadnou dopravou je do těch míst dodnes horší. Putovali jsme po známých místech a příliš jsme trasu pochodů neměnili. Rok 1996 měl být ve znamení změny. Týdenní vandr na červenec jsme plánovali od května a Kokořínsko bylo zavrženo hned na počátku. Stejně jako mnoho dalších vandrů v onom období, i směr toho týdenního měl určovat průzkum předválečného opevnění. A tak byla navržena Česká Kanada. Do oblasti Novobystřicka na jižní hranici republiky u Jindřichova Hradce jsme vyraz ...

Popis vandru  |  Autor: Jan Vála 22.1.2020  |  Komentáře: 0  |  Přečteno: 1021x

Diskuzní forum

10.11.2021 | Robert

Ahoj, mohl , ale vzhledem k tomu jak to tam v poslední ... [více]

14.10.2021 | Tomáš Vávra ml.

Ahoj čundráci. Posíláme pozdravy ze super víkendu ze Za ... [více]

Uživatelské heslo

Rubriky

Anketa

V čem jezdíte do přírody ?